© איגוד המוסיקאים הישראלי - page 8

20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9
7
5 4 3 2 1
6
8
.
co
.
il
נ
פתח בשאלה. כמה מכם חוו לאחר הופעה או חזרה ארוכה צלצולים באוזניים
(הכינוי הרפואי: "טינטון"), או מצאו את עצמם מגבירים את הטלוויזיה בבית עד
שבני הבית שואלים "למה כל כך חזק", או שואלים את בן שיחם: "מה אמרת?"
עבור מוסיקאים רבים, אין מדובר במקרה חד פעמי, אלא בתופעה שכיחה שמקורה
בפגיעה בשמיעה כתוצאה מחשיפה למוסיקה בעוצמות גבוהות. אריק קלפטון, פיל
קולינס, דוד דאור וריטה הם שמות של כמה אמנים מוכרים שחשו על בשרם את
אותה פגיעה, המסוגלת אף במקרים חמורים להוביל לסיום הקריירה המוסיקלית.
מטיבו של המקצוע שלנו, הוא כרוך בחשיפה ארוכת טווח לצלילים ברמות עוצמה
שונות ומשתנות ועצם העיסוק בו ללא נקיטת אמצעי הגנה – בטיחות – הוא מתכון
בטוח לנזקי שמיעה שבמקרים של חשיפה ברמה גבוהה (להקות רוק למשל) יכולים
לקרות גם בגילאים צעירים.
) המהווים "מטרד" שהרבה
ear
plugs
אמצעי ההגנה היחידים הם אטמי אוזניים (
נגנים, בעיקר צעירים, אינם אוהבים ולכן לא משתמשים בו ומתעלמים מהתוצאה
הוודאית שתקרה בהמשך. כאשר הנזק כבר קרה – קיימים, אמנם, טיפולים רפואיים,
אך מבלי שניכנס אליהם, יש לדעת שאין בנמצא תרופה בדוקה לפגיעה וזו יכולה
להיות פגיעה לכל החיים (!)
הגנו על עצמכם
) היא יחידה המתארת את עוצמת הצלילים אותם אנו שומעים בסקאלה
dB
דציבל (
ואינה
dB
. לשם המחשה, שיחה רגילה מתבצעת בדרגה של 04
dB
שבין 071-0
גורמת כלל לפגיעה בשמיעה, אולם עלינו לדעת כי חשיפה ובמיוחד כזו המתמשכת
גורמת לפגיעה בקולטני הצליל, ועלולה אף להוביל לנזק
dB
לעוצמת צליל שמעל 58
ויכול לפגוע
dB
בלתי הפיך לחוש השמיעה. רעש תופים למשל, עשוי להגיע ל- 021
dB
בשמיעה תוך דקות ספורות, בעוד הרכב רוק מלא מסוגל להגיע לרף של 031
ולגרום תוך זמן קצר לנזקים משמעותיים. גם נגינה בתזמורת סימפונית היא מקור
fff
לפגיעות בשמיעה. רמות הדציבלים בהרבה קטעים של יצירות שמנוגנות ב-
עוברות את רף החשיפה הבטוח. במיוחד חשופים לנזקים נגני כלי הנשיפה ונגני
התופים. עוד חדשות מפתיעות ולא נעימות שרובכם, כפי הנראה אינו מודע להם,
מתייחסות למורים לנגינה, המלמדים בחדרים קטנים בקונסרבטוריונים. שם, אפילו
אם מדובר בכלי קשת, שלא לדבר על כלי נשיפה – הם נחשפים לרמות שמעל ל-09
ובמהלך הזמן יסבלו נזקי שמיעה אם לא ישתמשו באטמי אוזניים.
בעבר, בכדי לבדוק את רמות הדציבלים היו צריכים להביא מודד עם מכשיר מיוחד.
לאנדרואיד
IOS
למזלנו, כיום קיימות אפליקציות מעולות, חלקן אפילו "חינמיות" ל-
ולמייקרוסופט, כך שכל מי שמחזיק בסמארטפון יכול להוריד למכשיר שלו ולמדוד
בעצמו ובמקום, את רמת הדציבלים אליה הוא נחשף בזמן אמת בכל מקום בו הוא מנגן.
על כן, ובמטרה למזער מבעוד מועד את נזקי החשיפה לצלילים בעוצמות המסוכנות
לשמיעה, עליכם להקפיד על הרכבת אטמי אוזניים המהווים, למעשה, מגני אוזניים
אישיים, המותאמים למבנה האוזן.
אטמי האוזניים הסטנדרטיים, הנמכרים בבתי המרקחת, שייכים לעבר. כיום מוסיקאי
יכול להזמין אטמים אישיים אותם מכינים על פי מידות אוזניו. אטמים אלו עשויים
מסיליקון, יושבים היטב בתוך האוזניים ולא יפלו עם כל תנועה. גם מבחר הפילטרים
המותאמים לאטמים אלו, הוא מתקדם ומאפשר בחירה מדויקת מדעית של הורדת
התדרים אותם חפצים לסנן ואחוז ה"הורדה" של עוצמת הנגינה.
dB
זכרו, ההמלצה הראשונית היא, שלא לשהות במקום החשוף לעוצמת קול של 58
יותר משמונה שעות ביממה. במידה ועוצמת הרעש גבוהה יותר, יש לצמצם את
משך החשיפה במתחם הרועש.
מומלץ מאד לעבוד עבודה ממושכת במקרים של צורך מקצועי, אך ורק בחדרים
בהם קיים מיגון אקוסטי המפחית רעשים וכן ולהיעזר בעצת מומחים בתחום.
בארצות האיחוד האירופאי מופעל החל משנת 8002 חוק, שעל פיו חייבים כל הנגנים
בתזמורות סימפוניות להשתמש באטמי אוזניים ועל הנהלות התזמורות הללו לספק
לנגנים את האטמים ולוודא שהם משתמשים בהם. עבירה על החוק מטילה על
מנהלי התזמורת קנסות כספיים גבוהים במיוחד!
אנו באיגוד המוסיקאים, נפגשנו עם נציגי המוסד לביטוח לאומי ונציגי המוסד לגהות
ובריאות בעבודה, במטרה לאמץ חקיקה דומה בישראל. אנו תקווה שמאמצינו יישאו פרי.
אז בפעם הבאה כשאתם מתחילים חזרה, הקלטה, הופעה או קונצרט,
הקפידו להגן על שמיעתכם ובכך, להגן לא רק על בריאותכם אלא גם על
פרנסתכם!!!
בעיות שמיעה בקרב מוסיקאים עלולות לגדוע תקוות
ולנפץ חלומות. כיצד ניתן להימנע מנזקים בלתי הפיכים,
מה אומרים המחקרים ועד כמה חשובים כללי הזהירות
בטרם מתחילים לנגן. איגוד המוסיקאים נרתם להגברת
המודעות לנזקי החשיפה לרעש. ראו והשכילו
"נא" באוזן
1,9,10,11,12,13,14,15 2,3,4,5,6,7,16
Powered by FlippingBook