Background Image
Table of Contents Table of Contents
Next Page  5 / 28 Previous Page
Information
Show Menu
Next Page 5 / 28 Previous Page
Page Background

5

ó āĈĉ ôûĀú _

ćðýąò _

þôøûøñ _

Ĭıĩĭİ ĴĭĿ

ó āĈĉ ôûĀú _

ćðýąò _

þôøûøñ _

Ĭıĩĭİ ĴĭĿ

ייעוץ

כשההורים

אינם מסכימים

ביניהם...

מוכנים לצה"ל

תיכון באר עמ"י

- תלמידי כיתות ט' יחלו בחודש

'מנהיגות צעירה'

הקרוב, בפרויקט 'כנסת צעירה', בה יעסקו בדמוקרטיה

פרלמנטרית. המיזם נערך בשיתוף מרכז מורשת בגין.

- תלמידי כיתה י', משתתפים בתוכנית

'אלבום חייו'

מעורבות חברתית יחד עםתלמידי ט' במסגרת התנדבותם,

יחברו לבית המורשת של המועצה בשיתוף יד לבנים

ארצי. זאת לטובת מיזם הנצחה ייחודי, בשיתוף המשפחות

השכולות.

- אחת מסיירותיה המובחרות של צה"ל

'עם הפנים לצבא'

חוברת אל הצוות החינוכי של בית הספר.

אדם ואדמה

בגן "תלמים" במושב "כפר אחים" הקימו גינה לימודית בחצר

הגן. גנן גידל דגן בגן ....

באחד מימי שישי האחרונים נערך יום שיא בשיתוף ועד הגן והורים

בנושא הגינה. במהלך השבוע למדו הילדים על הנושא ולקראת

סיומו תכננו את גינת הירק וגינת הנוי בחצר. ההורים והילדים הגיעו

בבוקר עם כלי עבודה והחלו לעסוק בעבודת האדמה יחדיו. "הילדים

פעלו כמו נמלים קטנטנות וחרוצות, מתחילת התהליך ועד לסיומו".

מתאר אחד ההורים. בגן עמדו לרשותם תחנות נוספות של פעילות

כמו: הכנת מוביילים מאצטרובלים שנאספו מהטיולים וקישוט

פרחים ממוחזרים. כל אלה הוסיפו לקישוט ותיחום הגינה .

לעבודת הגינה ערך רב, חוויתי, ערכי ולימודי כאחד. התעסקות

בתופעות טבע מזמנת חינוך לערכים חברתיים וסביבתיים של

שיתוף פעולה, אחריות, עקביות, סובלנות, סבלנות וכמובן הנאה.

היא גם יוצרת יחסי גומלין חשובים מאוד בין האדם לאדמה .

יום רבין - תיכון באר טוביה

השנה כמו בכל שנה עצרנו ביום הזיכרון לרצח ראש הממשלה,

יצחק רבין, כדי לעסוק בסוגיות הנוגעות לחיינו היומיומיים.

בחרנו לעסוק בנושא "חופש הביטוי וההסתה" הקו המפריד ביניהם

והעלאת המודעות בקרב התלמידים וההבנה מהן תוצאות ההסתה.

התאחדנו עם בתי ספר שונים: אולפנת "יד בנימין", ישיבת "חפץ

חיים" ובית הספר בקבוצת יבנה, לא רק דיברנו על אחדות, אלא

יצרנו אותה.

היום התחיל בטקס שנגע בנושא "ההסתה" תוך ציון פועלו של רבין

האיש ונחתם בדבריו של ברנע "אנשים, אחים אנחנו".

לאחר הטקס התפצלנו לקבוצות כשאורחינו התחלקו בין תלמידי יא'

ויב' לשיח הידברות בנושא "ההסתה", החברה הישראלית – המשותף,

האחר והיחד.

יום זה נחל הצלחה רבה ופנינו להמשך פעילות ושיתוף עם בתי ספר

שונים. כי כולנו עם אחד.

אי הסכמות וויכוחים בין ההורים

עלולים לגרום נזק בעיקר לילדים

כדאי מאוד לשבת, בלעדיהם, להחליט

על הגבולות ולשדר בראשאחד

"אבל אבא הסכים לי..."

"אני לא מסכימה, אי אפשר עכשיו שוקולד, אנחנו לפני ארוחת ערב...".

"אבושששש..., אימא לא מרשה לי..".

בכי קורע לב נשמע בבית. "תני לו.. מה יכול לקרות כבר, תראי איך הוא

בוכה..".

מצבים כאלו מוכרים כמעט בכל בית.

כולנו מכירים את המצב בו תפיסות שונות בין ההורים מביאות לכך

שהורה אחד מחליט, וההורה השני מתערב בהחלטה, והופך אותה על

פיה. כל זה עוד ליד הילד שמקשיב להם. כך בעצם פוגע ההורה האחד

בסמכותו של ההורה שקבע את הגבול מלכתחילה.

הסיבות לכך הן רבות ומורכבות: זה יכול לנבוע מתפיסות אחרות של

ההורים לגבי הצבת גבולות במשפחה. לפעמים מציפיות שונות לגבי

חינוך ילדים, ולפעמים משונות בסגנונות שלנו כאנשים וכהורים: אמא

נוקשה, אב וותרן, ולהיפך.

ישנן כמובן סיבות נוספות: הצורך והרצון 'לשמר' סגנון שספגנו בבית

הורינו, או צורך דווקא לשנות דפוס הורי שחווינו כילדים. שנינו כהורים

נפגשים, ובונים את ההורות המשותפת שלנו עם פנטזיות על איזה הורים

אנחנו צריכים ורוצים להיות, כל אחד, לעיתים קרובות, באופן שונה.

זה מסובך, מורכב ולעתים קרובות נוצרים קונפליקטים רבים, וחוסר

בהירות לגבי הדרך ההורית הנכונה בבית. יש כאן עירוב של ערכים,

סדר יום, התנהגות ילדים, גבולות, מה מותר מה אסור, באיזה גיל. והכל

מסתבך בשל אי הסכמות על דברים קטנים כגדולים, וחוסר קבלה של

השונות ביננו כבני אדם.

ראשית, חשוב שנכיר בשונות הזו ונכבד אותה, היא חשובה גם עבור

הילדים.

עם זאת, חשוב שתהיה הסכמה ביננו כצוות הורי בבית, על "הדברים

החשובים" הקשורים להורות. על זה כדאי לדבר, והרבה, ביננו כהורים.

אנחנו צריכים להחליט ביחד אילו ערכים חשובים לנו כהורים )דוגמא:

שפה, ארוחת ערב, אחריות בבית וכו'.(. מה הציפיות שלנו לגבי סדר היום

של כל אחד מהילדים שלנו? זמן משותף, שיעורי בית, ארוחה, מקלחת

ושעת שינה.

לגבי מתבגרים צריך לחשוב באופן שונה מעט: מה הציפיות מהם לגבי

שעת חזרה מבילוי. מה העמדות שלנו לגבי שימוש בחומרים הפוגעים

בבריאות כמו עישון ושתייה והתנהגויות סיכוניות אחרות. מה האיזון

אצלם בין השעות שהם מקדישים לחברים לשעות שהם מקדישים

ללימודים ודברים אחרים. כל זאת תוך גילוי גמישות ושינוי מותאם

לגיל ולשלב ההתפתחותי של הילד והמתבגר.

חשוב לדעת שאם קיימים הרבה חילוקי דעות בצוות ההורי, ייתכן

שישנם כעסים לא פתורים, ומאבקי כוח סמויים או גלויים שמתגלים

בהורות, גובים מחירים כבדים מבחינת הילדים. התוצאה יכולה להיות

שהילד מחליט החלטות שאינו בשל עדיין להן, נוצר אצלו בלבול מיותר,

הוא בודק גבולות כל הזמן ומגלה חוסר יציבות בסדר יום.

מומלץ לשבת יחד, כמובן בלי הילדים, ולבדוק על מה אנחנו לא

מסכימים, על מה כן, ועד כמה עקרוני כל עניין עבור כל אחד מההורים.

ואז להסכים על: מי מחליט ועל מה, ולתת גיבוי הדדי )דוגמת השוקולד

לפני ארוחת הערב(.

החשיבה המשותפת בצוות ההורי מחזקת אותנו כהורים ומאפשרת

לילדים שלנו לחוש ביטחון, יציבות ושקט פנימי. זה מאפשר להם לגדול

ולהתפנות למשימות ההתפתחותיות שלהם, ללא צורך בבדיקה חוזרת

של גבולות שאינם ברורים דיים, בשל חוסר הסכמות בין ההורים.

•אילת שחר דייטש, עובדת סוציאלית ורכזת תחום הורות במועצה

האזורית באר טוביה. טל. 657/6289058-80